Ayam Masak Lemak Cili Api Daun Selasih

AYAM MASAK LEMAK CILI API DAUN SELASIH


Salam sayang buat semua pembaca yang budiman.Hari ini aku agak sibuk menyediakan persiapan untuk minggu terakhir persekolahan anak anak.Sibuk punya pasal, tak sempat nak ke pasar jadi aku masak apa aje yang ada di dalam fridge.Alhamdulillah, ada isi ayam bahagian dada.Lalu aku terus terlintas untuk menyediakan resepi ini.

Seperti biasa, resepi yang aku siapkan di blog ini kebanyakannya mudah mudah belaka, tugas korang cuma perlu mengubah sang ayam menjadi lauk...itu aje...😆

Nak masak Masak Lemak Cili Api ni senang sangat sangat.Cuma perlu sediakan bahan bahan berikut :

2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Seketul halia
Cili api seberapa banyak yang korang suka
2 tangkai cili merah
2 ketul kunyit hidup

Haaa...step seterusnya, korang boleh kisar atau tumbuk bahan bahan yang aku sebutkan di atas..Disebabkan aku kesuntukan masa, aku blend kan aje, sehingga menjadi pes.

Pes tu aku masukkan kedalam kuali bersama sedikit air.Masak sekejap menggunakan api sederhana..sampai bau dia semerbak satu rumah haaa...

Then, barulah dimasukkan isi ayam yang dipotong kecil.Aku kasi kecil habis, sebab nak jadikannya seakan akan isi ayam kisar gitu...Then, ketuk ler sebatang serai dan masukkan ke dalam, masak sebentar sehingga kuah dan ayam serasi di dalam kuali..sebabnya, ayam juga akan mengeluarkan airnya so kena tunggu sehingga kuah sedikit memekat okes...😉

Then, masukkan pula seikat daun selasih.Haaa..inilah dia main ingredients untuk masakan aku ni.Orang kata, kalau tak ada tak 'kick' lah...hehe..so masuk aje daun selasih ni automatik aromanya memenuhi ruang dapur.

Kalau auntie auntie dikejiranan aku ni diaorang panggil daun wangi a.k.a kemangi.Banyak sangat tau manfaat daun selasih ni, selain meredakan gangguan pernafasan, ia juga sangat bagus, untuk menangani ketagihan nikotin😮...katanya...Wallahualam.

Okey, teruskan memasak dan time ni perlahankan sedikit api dapur okey..😊




Teruskan lagi memasak.Okey, sekarang dah boleh masukkan sedikit garam dan gula (sikit je tau...)




Finally, boleh lah masukkan sedikit santan pekat.Kacau sekejap dalam 5 minit kemudian tutup api dapur.Done🤓






Resepinya sama seperti Masak Lemak Cili Api yang biasa kita masak cuma tambahkan daun selasih menggantikan daun kunyit.Selain berkhasiat, daun selasih bila dah masak macam ni senang haa korang nak telan, anak anak pun sedar tak sedar dah makan pun daun herba ni...kalau diberi makan mentah, jangan mimpi ler kan...🤭Silap silap esoknya diminta ibunya buatkan lagi😀...hehe..sebab dia punya aura rasanya tu boleh buat orang terkenang kenang...overclaim tak kalau cakap macam ni...😆🤭

Tapi serious sedap gais..aku suka..hope korang pun akan suka.So, jangan takut takut nak mencuba, takut nanti ter'suka' je...🤣🤣🤣

Sekian, jumpa lagi di next post..InsyaAllah...Assalammualaikum...😘





Ulasan